in

Çernobil Nükleer Patlaması Hakkında Bilmedikleriniz

HBO’un Çernobil Nükleer Santrali ile ilgili olarak yayınladığı Chernobyl dizisinin ardından insanların yaşanan bu felakete karşı olan ilgileri de artmaya başladı. 1986 yılında yaşanan bu trajik olay ile birlikte 31 kişi hayatını kaybetti. Yapılan deney esnasında yaşanılan bu nükleer kazanın ise etkileri çok daha ağır oldu. Nükleer kaza sırasında yayılan radyasyon Avrupa’daki pek çok ülkeyi, SSCB’yi ve Türkiye’yi yüksek oranda etkiledi.

Yaşanılan Çernobil Nükleer Patlaması bugüne kadar yaşanmış olan en büyük nükleer kazadır. Bu olayın ardından yaşanılan en büyük nükleer kazalardan bir tanesi ise 2011 yılında Japonya’da yaşanan Fukushima Daiichi nükleer kazasıdır.

Rusya’nın açıklamış olduğu resmi verilere Çernobil Nükleer kazasından en çok etkilenen ülke Beyaz Rusya olmuştur.

Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu tarafından yayımlanan rapora göre 2008 senesine kadar kaza esnasında radyasyona uğramış olan her 4000 kişiden 64’ü radyasyondan kaynaklı olarak hayatını kaybetmiştir.

Yaşanılan olay esnasında 30 bin kişi reaktörün yakınındaydı. Bu sırada radyasyona maruz kalan kişilerin İkinci Dünya Savaşı’nda yaşanılan Hiroşima atom bombasından etkilenen insanlar ile neredeyse aynı derecede radyasyona maruz kaldıkları düşünülmektedir.

Nükleer faciada en büyük zarar ise ilk patlamada yaşanmadı. Aradan geçen birkaç hafta içerisinde radyasyonun en büyük zararları yaşanmaya başlanmıştır. Radyasyonun büyük bir bölümü ise yükselen dumanlar ile etrafa yayıldı. Buna rağmen sadece popülasyonlara yakın dumanların insanları etkilediği düşünülüyor.

Yaşanılan bu felakette insanlar sadece radyasyondan etkilenerek hayatını kaybetmedi aynı zamanda nükleer santralde de yaşanan yangından dolayı onlarca itfaiyeci hayatını kaybetti. Yangına müdahale eden onlarca itfaiyeci yüksek oranda radyasyona maruz kalarak öldüler.

Radyasyona maruz kalan kişiler saç dökülmesi, mide bulantısı ve halsiz hissetme gibi belirtiler yaşadılar.

Çernobil faciasının yaşandığı yerde herhangi bir güvenlik binası yoktu. Güvenlik binası nükleer reaktörü adeta bir kabuk gibi çevrelediğinden dolayı kaza esnasında yaşanılacak fisyon ürünlerini azaltacaktı. Pek çok insan bu güvenlik binasının olması durumunda yaşanılan bu felaketin herhangi bir ölüme sebep olmayacağını düşünmektedir.

Çernobil – Rusya

Fil Ayağı

Nükleer facianın ortaya çıkardığı en korkunç canavarlardan bir tanesi de “Fil Ayağı”. Bu nesne dünya üzerinde canlılar için en çok tehlike arz eden nesnelerden bir tanesidir. Mevcut nesnenin yanında 300 saniye bir insanın kalması onun kesin olarak öleceği anlamına gelmektedir.

Felaketin yaşanmış olduğu yıl Fil Ayağı’nın yaymış olduğu radyasyon miktarı saatte 10.000 röntgen civarındaydı. Fil Ayağı’nın yanında 30 saniye bulunmanız durumunda halsizlik ve baş dönmesi görülmektedir. İlerleyen zamanlarda da 7 gün içinde kişi hayatına kaybeder. 120 saniye boyunca maruz kalmanız durumunda vücudunuzun içinde kanamalar başlar, 240 saniye durmanız ile ateş, kusma ve ishal görülür, toplamda 300 saniye kalması durumunda ise kişinin sadece 2 günlük ömrü kalmış demektir. Aradan geçen onca yıla rağmen hala bu nesneye yaklaşmak oldukça tehlikeli.

BilgData.com'un gelişmesi için makaleyi değerlendir.

Yazar Mert Deveçeker